A BMW i3-ból kifogy a szufla?

1418

Ugyan már… Csak egyes  újságírók nem értenek ahhoz, amit csinálnak. Egy amerikai fogyasztói tesztmagazin újságírói futtatták lyukra magukat egy range extenderrel (kis teljesítményű benzines segédmotorral) felszerelt BMW i3-mal egy hegyi szerpentinen. A totalcar.hu máris tudósított a Consumer Reports cikke alapján az i3 úgymond hibájáról.

Csak az a baj, hogy a jelenség nem hiba, hanem a fizikának és az autó műszaki tulajdonságainak figyelmen kívül hagyásából nyilvánvalóan következő normális jelenség. Az is elég baj, hogy az átlagember nem ért a fizika alapjaihoz, de hogy egy autós újságíró… A range extender, azaz a hatótávnövelő benzinmotor nem teszi dízel-villamos mozdonnyá a villanyautót! Csak arra szolgál, hogy az autó akkumulátorai lassabban merüljenek le!

Gondolkodjunk, számoljunk! A BMW i3 hatótávnövelő kis benzinmotorja 34 lóerős (25 kW). Ennek a mechanikus teljesítménynek legfeljebb a 90%-a alakul elektromos teljesítménnyé, ami 22.5kW. Ez további (töltési) veszteségek árán jut el az akkuba, így kb. 20kW-tal számolhatunk. Ha a pontos számokat csak a BMW ismeri is, abban biztosak lehetünk, hogy egy előzési manöver hegynek felfelé nem 20kW-ot igényel!

Emlékeztetőül, az i3 villanymotorja 125 kW-ot tud! Csodálkozunk, hogy más energiaforrás híján “megtorpan” az autó ilyen körülmények között? Ez nagyjából olyan, mintha egy normál autóval üres tankkal próbálnánk meg hegynek felfelé előzni, majd rosszallanánk, hogy az indítómotor nem viszi az autót rendesen…

Mint minden villanyautó, az i3 is jelzi az akku töltöttségi szintjét. Méghozzá pontosan. Emellett a becsült hatótávolságot is, szintén pontosan. Ezeken is túl külön figyelmeztet, ha az akkumulátor töltöttsége egy bizonyos érték alá csökken. Az eset után nyilván érdemes lesz a BMW-nek átgondolnia, hogy sok ikonikus amerikai történethez hasonlóan (a sebességtartó automatika nem vezeti az autót, a mikróban ne száríts macskát, a kávé forró, stb.) nagy piros matricákkal figyelmeztesse a gyengébben bútorozott újságírókat és felhasználókat, hogy “üres akkuval ne közlekedj, és ne előzz!”.

A BMW i3 iszonyúan jó, használni ésszel kell, mint minden autót. A fizika pedig működik. A villanyautók már itt vannak és nincs velük gond, bármennyire is szeretnék egyesek, hogy legyen.