Kemény lépésre készülnek több európai országban: néhány éven belül nem csupán a dízelmotoros járműveket, de a benzineseket is kitilthatják az utakról.

Íme a lista a tervezett céldátumokkal:

Nagy-Britanniában a kormány 3 milliárd fontos (több, mint 1000 milliárd forint) környezetvédelmi programjának része, hogy 2040-től már csak tisztán elektromos és hibrid autók kerülhetnének forgalomba. A dízel-és benzinüzemű járművek lecserélése hamarosan, 2020-ban elkezdődhet, jelentős állami támogatással.

Franciaország környezetvédelmi minisztere, Nicolas Hulot szintén a 2040-es céldátumot jelölte meg. Egyébként Franciaországban csak ebben az évben több, mint 13 500 új, tisztán elektromos autót regisztráltak és talán nem meglepő, hogy ennek a 44%-a Renault Zoe volt.

Míg Németország autós világa mostanában a kartellezésektől és a dízelbotránytól hangos, tavaly a parlement elfogadta azt a tervezetet, amely 2030-ra betiltaná a dízel-és benzinüzemű autók árusítását.

Hollandiában pedig már most viszonylag magas az elektromos autók értékesítési aránya, az újonnan eladott gépjárművek mintegy 6%-át teszik ki, és terveik szerint 2025-re már csak zéró emissziós autókat lehet majd vásárolni. Azért tavaly a holland gazdasági miniszter, Henk Kamp kicsit óvatosabban fogalmazott, szerinte 2025-re a holland autóforgalom 15%-a lesz csak elektromos.

És végül Norvégia, ahol minden eddigi európai államnál szigorúbb intézkedést jelentettek be még tavaly: már 2025-től kizárólag elektromos, vagy hidrogén meghajtású járműveket lehet árulni a piacon. Azért azt érdemes megjegyezni, hogy Norvégiában már 2016-ban is minden negyedik új autó elektromos meghajtású volt.

Meglepő módon ellenpélda is akad. Érdekességképpen, vagy inkább szomorú tényként említjük Dániát, ahol 2015-ben bejelentették, hogy fokozatosan megszüntetik az elektromos autókra vonatkozó adókedvezményeket. Ennek eredményekén már 2017 első negyedévére drasztikusan visszaestek az eladások. A kedvezmények megszüntetése ellen anno még Elon Musk is felszólat, de nem ért el enyhítést.