A hétvégén az előrejelzések szerint akár -24 fokos extrém hideg is lehet. Ez már komolyan károsíthatja az elektromos autók legdrágább alkatrészét, az akkumulátort, sőt, néhány autó el sem indul, ha ennyire lecsökken az akku hőmérséklete. A veszély elhárításához nagy segítséget jelentenek az északi országokban felhalmozott üzemeltetési tapasztalatok. Mivel ezekben az országokban a legnépszerűbb a villanyautózás, így a norvégiai és a kanadai tapasztalatok alapján láthatjuk, hogy mit kell tennünk az autó megóvása érdekében.

Drasztikus hatótáv csökkenés

A kemény mínuszokban drasztikusan lecsökkenhet a villanyautóval egy töltéssel megtehető távolság, az alábbi ábrán a Fleetcarma oldal Nissan Leaf-re vonatkozó adatai láthatók. (2013-as adatok)

Nissan Leaf hatótáv a hőmérséklet függvényében (2013) – forrás: fleetcarma.com

Jól látható, hogy -20 fok körüli hőmérsékleten a legjobb értékekhez képest közel 50%-os hatótávcsökkenés sem elképzelhetetlen. Természetesen ez nem csupán az akkumulátor teljesítményének csökkenéséből fakad, hanem a fűtés üzemeltetéséből is. A gyakorlati tapasztalataink is azt mutatják, hogy a “normál” nyári, kevés klímával használt üzemben 11-13 kWh/100km fogyasztású autónk a jelenlegi körülmények között, ugyanazon az útvonalon, utastér, kormány és ülésfűtéssel 18-19 kWh/100km fogyasztással üzemel.

-25 fok, a halálzóna

Az elektromos autókban használt Lítium-ion technológiájú akkumulátorok kritikus minimum hőmérséklete -25 fok körül alakul, ez alatt gyakorlatilag használhatatlanná válik az akkumulátor, néhány modell ilyen esetben le is tiltja az indítást. Fontos tehát, hogy a lehetőségek szerint legkésőbb -17 fok körül igyekezzünk valamilyen módon felmelegíteni az akkumulátorcellákat.

Beépített akkumulátormelegítő

Sok villanyautó már eleve beépített védőmechanizmussal, akkumulátormelegítő rendszerrel gördül ki a gyárból – sajnos azonban ezeknek az eszközöknek a beszerelése információink szerint erősen piacfüggő, így mindenképpen javasoljuk, hogy márkaszervizen keresztül ellenőrizzük le, hogy az autónk valóban rendelkezik-e akkumulátorfűtéssel!

Ha igen, akkor nincs más dolgunk, mint lehetőség szerint éjszakára töltőre dugni az autót, vagy ennek hiányában a lehető legnagyobb töltöttséggel magára hagyni. A hazánkban is legnépszerűbb villanyautó, a Nissan Leaf akkumulátormelegítő rendszere -17 foknál automatikusan bekapcsol, feltételezve, hogy még legalább 30% energia van az akkumulátorban. A melegítés -10 fokig emeli meg az akkumulátor hőmérsékletét, majd kikapcsol a rendszer. Amikor az akkupakk újra eléri a -17 fokos hőmérsékletet, újra bekapcsol, és így tovább. A melegítő rendszer működéséről a műszerfal tetején elhelyezett 3 kék led tájékoztat bennünket.

A melegítő rendszer kb. 300-400 wattos teljesítményű, azaz készüljünk arra, hogy egy kemény éjszaka után akár 1-2 kWh energiával is kevesebb lehet az autóban, mint amikor letettük, ha nem külső forrásból kapja az autó az energiát – és erre jön még a hideg miatt kapacitásvesztés is.

Mit tegyek, ha nincs beépített kihűlés elleni melegítőrendszerem?

Sajnos nem minden villanyautó rendelkezik ilyen védelmi mechanizmussal. Ebben az esetben is a legfontosabb, hogy az autó kellő töltéssel rendelkezzen az éjszaka átvészeléséhez. Természetesen ha tudjuk, keressünk fagyvédett parkolóhelyet, garázst, mélygarázst. Amennyiben van lehetőségünk, rakjuk töltőre, ennek hiányában pedig a legnagyobb töltéssel igyekezzünk leállítani az autót. Ezt követően a leghidegebb hajnali órákban időzítéssel vagy távvezérléssel fűtsük fel az autót akár többször is. Az akkumulátor terhelése így megemelheti a kritikus néhány fokkal a kihűlt rendszer hőmérsékletét.

Mire figyeljünk indulás után?

Ha sikeresen átvészeltük az extrém hideg éjszakát, a villanyautónk valószínűleg minden gond nélkül el fog indulni, és vidáman integethetünk a hajnali fagyban káromkodó teljesen döglött motorú füstös autósoknak. Ugyanakkor számoljunk azzal, hogy nem csak az autónk hatótávolsága csökkent drasztikusan, de feltölteni sem lesz egyszerű ilyen hidegben. Ha tehetjük, próbáljunk meg lassú AC töltést használni, ami kíméletesen tölti a meggyötört akkumulátort. Ha sietünk, és villámtöltőre állunk, akkor pedig készüljünk fel arra, hogy a rendszer nagyon komolyan le fogja korlátozni a töltést, a szokásos villámtöltési idő akár négyszeresére is nőhet, mivel az akkumulátor egyszerűen képtelen lesz felvenni ekkora töltést.

Ugyanez az oka annak is, hogy az extrém hideg akkumulátorral el kell búcsúznunk a regeneratív fékezéstől is. Néhány autó, pl. a Tesla pontosan jelzi, hogy mekkora visszatöltésig tudjuk használni az elektromos féket, egyszerűbb rendszerú villanyautóknál azonban ez nem feltétlenül egyértelmű – figyeljünk oda, nehogy meglepjen bennünket a nem megszokott módon viselkedő járművünk!

+1 tipp

Az igazán profik pedig nem felejtik el azt sem, hogy az autójuk egyetlen utántölthető folyadékát, az ablakmosó folyadékot komoly mínuszokat is kiálló összetételűre cseréljék. Mivel a villanyautóknál ha egyszer megfagy a mosófolyadék, nem fogja a motor hője kiolvasztani, így hosszú ideig lehet kellemetlen, sőt, balesetveszélyes az ablakmosó hiánya, rosszabb esetben pedig a fagykár komoly javítási költséget is eredményezhet.

borítókép: http://blog.nissan-global.com