Már több autógyár is bejelentette, hogy 2018 környékén lesz szériaérett az önvezető funkció az autóikban. Önvezetés alatt 4-es vagy 5-ös szintű képességet értünk (a szintekről bővebben itt olvashat). Mégis, ahhoz képest, hogy már a szinte a küszöbön áll ezeknek az autóknak a forgalmazása, néhány nagyon kellemetlen kérdést mindezidáig nem válaszolt meg az autóipar.

Ezek közül az egyik legizgalmasabb, hogy az önvezető autók hogyan fognak viselkedni olyan helyzetekben, amelyekben elkerülhetetlen a baleset? Milyen algoritmusok alapján “döntik el”, hogy ki-milyen sérülést kockáztasson, esetleg szenvedjen halálos balesetet?

Természetesen az elmúlt évek alatt ennek a dilemmának is kialakult egy “története”, egy olyan példa-szituáció, ami a lehető legegyszerűbben modellezi a problémát. Esetünkben ez így hangzik: “Féktávolságon belül gyerekek szaladnak az útra. Ha az autó balra tér ki, frontálisan ütközik egy kamionnal. Ha jobbra, szakadékba zuhan az autó, mindkét esetben várhatóan megölve az utasait. Mit tesz az önvezető autó?” (Egyszerűbb és életszerűbb verzióban: “féktávolságon belül takarásból kiszalad egy gyerek a labdája után az útra. Mit tesz az önvezető autó?”)

A vázolt szituációban az emberek sokféleképpen dönthetnek – na de vajon hogyan dönt egy gép? Erről a kérdésről szemérmesen hallgattak eddig az autógyártók. A csendet -állítólag- a Mercedes törte meg. A Car and Driver magazin közölt egy, a párizsi autószalonon rögzített interjút Christoph von Hugoval, a márka vezetőt segítő és aktív biztonságot szolgáló rendszerei menedzserével.

Hugo az interjúban egyértelművé tette, hogy a Mercedes minden esetben az utasai védelmét tekinti prioritásnak. Az interjúban kitért arra is, hogy a példa szerinti szituációban ha az autó megpróbálná kikerülni a gyerekeket, és ezzel biztosan veszélybe sodorná az utasait, sincs garancia arra, hogy a baleset további részében előre nem látható események során nem fognak a gyerekek is megsérülni. Más szavakkal, a Mercedes meg sem próbálja kitalálni egy előre nem kalkulálható esemény végkimenetelét, hanem a biztos védelem mellett dönt, és a védelemben a utasokat priorizálja.

Mondjuk ki: tehát -elméletileg- elgázolja a gyerekeket.

Mindemellett Hugo természetesen kifejtette azt is, hogy igazából az önvezető rendszerek fejlesztése alapvetően éppen azt célozza, hogy biztonságosabbá váljon a közlekedés, a menedzser szavaival élve: “a mérnöki munkánk 99%-a arra irányul, hogy ilyen szituációk egyáltalán ne történjenek meg”.

A fenti interjút is tartalmazó cikket rengetegen osztották meg, így nem csoda, hogy a Mercedes igyekszik visszatáncolni: pár nappal ezelőtt a Business Insider információi szerint a Mercedes kiadott egy közleményt, amelyben azt állítják, hogy nem pontosak az idézettek. A gyár a nyilatkozatában kifejti, hogy alapvetően rossz – és adott esetben törvénytelen – lenne, ha az önvezető autók aktívan döntenének arról, hogy megsebesítenek valakit az utasaik védelme érdekében. A gyár nyilatkozata ehelyett kiemeli és megerősíti, hogy a fejlesztések célja alapvetően a közlekedés biztonságosabbá tétele, és ezzel együtt az ilyen szituációk megelőzése.

Ugyanakkor a Business Insider is megjegyzi, hogy a Mercedes a nyilatkozattal közel sem válaszolta meg az alapvető kérdést: mit tesz az autó a kérdéses szituációban?

A menedzser nyilatkozata alapján valószínűsíthetjük a választ. És igazából alighanem akkor sem járunk messze az igazságtól, hogyha azt is valószínűsítjük, hogy az összes többi márka önvezető rendszere is ugyanúgy tesz majd – hiszen ez a “viselkedés” programozható relatíve egyszerűen, minden más sokkal több kérdést nyit ki, mint amennyire választ ad – többek között a Mercedes menedzsere által is említetteket. Jelenleg egyetlen más autógyár sem beszél a problémáról, és senki sem mutatott bármilyen jobb megoldást a Mercedes döntésénél, ami a mai technológiai színvonalon nagyjából az egyetlen logikusnak is tűnik, bár morálisan értelemszerűen megkérdőjelezhető.

Természetesen megértjük a Mercedest, hogy elsőként nyíltan beszélni erről a kérdéskörről durva PR-katasztrófa, így nyilván a kiadott nyilatkozat is érthető. Mi mégis örülünk neki, hogy volt valakinek bátorsága kitenni az asztalra a problémát.

Őszintén reméljük, hogy még az önvezető autók tömeges piacra lépése előtt sikerül egy széles körű, nyílt, őszinte társadalmi vitában, a többi autógyárral együtt felszínre hozni ezt a kérdést – mert a jelenlegi ismereteink szerint alakuló jövő lehet, hogy logikus, de nem biztos, hogy emberi.

Az első, kissé bátortalan lépést most megtette a Mercedes. Hol vannak a többiek?

(Kép forrása: media.daimler.com)