A magabiztos villanyautózáshoz nem árt némi magabiztosságot szerezni az általános iskola alsó tagozatos matematika és a felsős fizika területén. Azért nem kell megijedni, nem súlyos dolgokról van szó, inkább az minősül súlyosnak, ha valakinek az ezres számkörben történő összeadás meg kivonás nem megy.
Sebaj, segítünk. Az összeadás-kivonás mai gyakorló leckéjét a varázsszám segítségével végezzük el, amely megóv minket attól, hogy elszámítván magunkat, a kívánt úti cél, például a gyorstöltő előtt áram nélkül „fekve” maradjunk autónkkal az úton, adott esetben látótávolságban a vágyott céltól, ami a lehető legbosszantóbb. Ezt elkerülendő mégiscsak érdemes némi fejszámolást gyakorolni.
AZ utóbbi időben számos kompakt kategóriás villanyautót kipróbálhattunk, akár hosszabb utakon is, és ennek eredményeként van egy rossz és egy jó hírünk. A rossz az, hogy legyenek bár nagyon különbözőek ezek az autók (pl. a Nissan Leaf, a Kia Soul EV, vagy a VW e-Golf), azonban a vezetési élmény és a viselkedésük nagyon hasonló. Csend és brutális gyorsulás minden körülmények között. Vagyis az autózás élményét tekintve a különböző villanyautók sokkal közelebb állnak egymáshoz, mint hagyományos társaik. A jó hír az, hogy ez a megállapítás az adott töltéssel rendelkezésre álló hatótáv mérésére és pontos megjelenítésére is igaz.
Valamennyi autó igen alaposan, a korábbi útszakaszokon alkalmazott körülmények és vezetési stílus figyelembe vételével számítja ki meglehetős pontossággal a még hátralévő utat az akkuban tárolt energiának megfelelően. Ha egyenletes stílussal autózunk, akkor a visszaszámlálás akár 100 méter(!) pontosságú is lehet. Mivel valamennyi autóban van navi, mind képes a célig hátralévő távolságot is kiírni, ugyanilyen pontosan, tehát nagyon mellélőni nem lehet.
De mi van akkor, ha a körülmények megváltoznak, sietnünk kell, elered a záporeső, megnő a menetellenállás a szél miatt és így tovább? Az autók mindegyike gyorsan, néhány kilométer alatt korrigálja a hatótáv-becslését, ilyenkor azonban már jól jön a matek, mielőtt megrémülnénk, hogy biztosan odaérünk-e, ahova tartunk.
És ebben segít a varázsszám. Minden autóban van napi km-számláló, általában kettő (A és B jelű) is, így ha az egyiket akkor lenullázzuk, amikor feltöltöttük az autót és épp elindulunk, később a már aktuálisan megtett távolságot kapjuk, bárhol is tartunk aznap. A másik fontos mennyiség a még hátralévő kilométer, amit megtehetünk. Nos a kettőt összeadva máris miénk a varázsszám.
Mit mutat meg nekünk? Útba induláskor jegyezzünk meg a varázsszámot! Akár lenulláztuk a napi számlálót, akár nem, a varázsszám menet közbeni változása jól mutatja, hogy a korábbiakhoz képest pazarlóbban vagy takarékosabban bánunk az energiával, azaz mennyire veszélyeztetjük a célba érést. Elég bármikor újra összeadni fejben a napi km-számláló és hatótáv számait (elég az utolsó két számjegyre figyelni) és ha az haladásunk közben csökken, akkor jó lesz odafigyelni a vezetési stílusra, ideje mérsékeltebbre fogni a gyeplőt.
Nézzünk példát! Nissan Leaf autónk a gyorstöltőnél szinte teljesen tele van töltve, a kijelző 168 km hatótávot mutat. Lenullázzuk a napi számlálót, a varázsszám 168, megjegyezzük és végezzük a napi dolgainkat.

kep1

A városban napközben leolvassuk a két értéket és képezzük az összeget. 113 km-t tettünk meg, 53 van hátra, jár a piros pont, mert a varázsszám 166, azaz 2-et vesztettünk csupán takarékos vezetéssel.

kep2

A nap végén 28 km maradt, de 121 km-t tettünk meg, a varázsszám most 149, az „elvesztett” 17 valószínűleg a fűtés használatának és az autópályának tudható be. Ekkor rátöltünk fél órát egy ELMŰ oszlopon. Továbbinduláskor 44 km hatótáv fogad minket, az új varázsszámunk tehát 44+121=165.

kep3

Hazaérkezve 38 km tartalékunk van, a számláló 132 km-t mutat, a varázsszám kicsit nőtt, óvatosan vezettünk.
A varázsszám menet közbeni változása pontosan mutatja, hogy a legutóbbi összeadásunk óta mit műveltünk: nyertünk vagy vesztettünk kilométereket korábbi önmagunkhoz képest.
Kis gyakorlás után sokkal magabiztosabban vágunk neki akár hosszabb távoknak is, akár 4-5 km-re kihasználva a hatósugarat. A takarékosabb vezetési stílus mögött természetesen kőkemény fizika van, de az már a 7. osztály tananyaga. Ma a 4.-es matekkal végeztünk.

Nyugodalmas utazást!