A minap az ország nagy részét megbénította a monszunszerű esőzés. Az éghajlatváltozás a nyakunkon, a csatornázási művek tehetetlen, a katasztrófaturizmus virágzik – mi pedig lassan hozzászokunk a derékig vízben álló autók és járókelők látványához.

Ilyenkor egy elázott villanyautót látva önkéntelenül is beugrik Gizi néni, a szigorú fizikatanár szelleme, meg valami homályos emlék arról, hogy az áram és a víz nem igazán jóbarát. Erre egy hatalmas akkumulátor pont az orrunk előtt merül alá, ami egy szerény 400V-os rendszerhez van kötve.

Telefon bekészít, tűzijátékra felkészül.

Az eredmény azonban –legalábbis katasztrófaturista szemmel – csalódást keltő. Ugyanis hiába a 400V feszültség, hiába várnánk a Gizi nénitől tanultakra (egyébként tökrosszul) emlékezve, hogy zárlat keletkezzen, hatalmas szikrákkal áthúzzon a szigetelés, semmi ilyesmi nem fog bekövetkezni.

Mivel a nagyfeszültségű berendezések az elektromos autóknál alapvető szerepet kaptak, így a tervezés és a gyártás során már eleve sokkal gondosabban és alaposabban készítik el a környezeti izolációt a villanyautók hajtásrendszerében. Ez a vízállóságra, sőt vízzáróságra különösen igaz.

Így amíg a víz számos technikai gondot idéz elő a hagyományos hajtású autókban, a villanyautók esetében jelentősen kisebb a kockázat. A már közepes mennyiségű víznél is beázó gyújtásrendszer, vizet kapott kuplungszerkezetek, rosszabb esetben a szívócsőbe is bejutó, majd összenyomhatatlansága okán a hengerekbe kerülve súlyos károkat okozó víz rengeteg „hagyományos” autót tett mozgásképtelenné, hatalmas javítási költségekkel emlékeztetve a „na, átmegyünk a híd alatt?” dilemma kellemetlen megfejtésére.

Bár túlzás lenne azt állítani, hogy a villanyautó kétéltű, az tény, hogy ezek az autók sokkal jobban védve vannak a beázás ellen, mint a belsőégésű társaik. A hajtásrendszerük akár fizikailag zárt és tömített is lehet, kevésbé kell félni, ha kerék közepéig, vagy akár néhány pillanatig afölé ér a víz. Természetesen a szellőzőrendszeren keresztül elázhat az autó belseje, és a 12 Voltos rendszer egyes hagyományos elemei is ugyanúgy védtelenek a mindent beborító vízzel szemben, csakúgy, mint a hagyományos járműveken, ez jelentősen alacsonyabb kockázat a károk szempontjából.

Azért érdekességképpen megosztjuk azt a videót, amiben egy Tesla Model S tulaj kipróbálta, hogy úszik-e a jármű, és megdöbbentő módon működött a dolog. Maga Elon Musk is kommentálta elégedetten az úszó Teslát, de egyben azonnal óva intett attól, hogy bárki is ennek alapján utána csinálja.

Íme:

A villanyautók tehát nem igazán áznak be és még vízben gázolva sem rázzák meg sem a bent ülőket, sem az utcán lábközépig vízben tekerő bicajost. A vezetőt legfeljebb másnap a Facebook-on kiposztolt elgörbült hajtókarok, törött dugattyúk látványa rázhatja meg kissé, de szerencsére ez nem az ő problémája. A pára miatt átmenetileg esetleg mégis zárlatossá vált kisfeszültségű áramkörök egy része pedig jó eséllyel kiszárad másnapra.

Azért horgászcsónaknak ne a villanyautót használjuk.