Hatalmas céges bulit csapott a Tesla az első 30 darab Model 3 ünnepélyes átadása kapcsán. A vevők ugyanis mind a cég dolgozói. A kaliforniai Fremontban található központ és összeszerelő üzem, valamint az akkumulátorokat gyártó nevadai Gigafactory dolgozói mind résztvevői is voltak a közel egyórás show-nak.

A felvezetésben a dolgozók közül többen is műsorvezetőként kaphattak szerepet, bemutatva a Tesla különböző részlegeit, ezzel is demonstrálva, hogy a Tesla immár végleg átlépett az egyszemélyes garázscég státuszból a nagy tömeggyártók közé. A mai nappal beteljesítették a Titkos Tesla Mesterterv (Tesla Secret Master Plan) harmadik fázisát, amely az elérhető árú elektromos tömegautó elkészítését jelenti (Part III: The Mass Market Affordable Electric Vehicle). Mostantól a marketingeseké a főszerep, a mérnökök elvégezték a munkájukat.

A marketinget olyannyira maxolták, hogy a tesla.com kezdőoldala egy napig egy regisztrációs mező volt, ahol az emailcímünket megadva nézhettük meg a videót a bemutatóról. Ahogy megadtuk az email címünket a videó megnézhetővé vált, de máris megjelentek mellette a táblázat további mezői, ahol már rögtön meg is adhattuk a kártyaszámunkat az autó megrendeléséhez ( ma már a normál oldal fogad: https://www.tesla.com/en_EU/model3). Szintén a Tesla sajátja, hogy nem költ marketingre, azt a rajongókra és a sajtóra bízza. Százával érkeztek filmek pl. a Project Loveday néven futó felhívásra, ahol Tesla reklámfilmeket kellett forgatni. A legjobb hármat most hivatalosan is bemutatták.

A körkapcsolásos bejelentkezések után pedig megérkezett Elon Musk egy Model 3-assal, és bemutatta a főszereplőt:

Musk az egyik legnagyobb gondnak nevezte, hogy bár ez egy mérettel kisebb autó, de a belterében ugyanannyi utasnak kell kényelmesen elférnie, mint az S-ben. A tervezés során így kiemelt figyelmet fordítottak arra, hogy a hátsó ülésen utazóknak is legyen elég tere, a design megoldásokat, pl. a tető ívét a Model X-ből vették át.

A Model 3-ban, ahogy a Model S-ben és az X-ben is, megvan minden hardver elem a teljes önvezetési képességhez. A szoftveres képességekhez viszont zsebbe kell majd nyúlni.

Az ütközésbiztonságnál semmit sem bíztak a véletlenre, be is mutatott egy oldalültközés-videót a népszerű Volvo S60-nal összehasonlítva. Míg a szintén öt csillagos töréstesztű Volvo utasterébe behatolt az oldalról érkező célpont, a Tesláéba nem. Nem kérdés, melyikben szeretnénk ülni egy ütközésnél. Igen, mostantól a Volvo a második legbiztonságosabb autó a világon.

A következő probléma az volt, hogyan oldják meg a nagy sorozatú gyártást. “Welcome to the Production Hell”-mondta Musk, mivel a vásárlók tömegei kezdik elárasztani a céget kérdéseikkel, hol is van már a vágyott, megrendelt és lefoglalt kocsijuk. Bár a fremonti az egyik legnagyobb autógyártó telep a világon, nem bírna tízezrével villanyautókat gyártani, a kulcs ugyanis az akkupack. Ezért van szükség a Gigafactory-ra, amely több akkumulátort fog gyártani egyedül, mint a világ összes többi gyára együtt. A szintén speciális szállítási lánccal együtt ez teszi majd lehetővé, hogy már az idén heti ötezer, 2018-ban már heti 10 ezer Model 3 készülhessen.

A következő nagy kérdés, amivel mindig bombázzák a Teslát, hogy hol fogják tölteni a kocsit, mivel a Supercharger állomások állandóan tele vannak (megjegyzés: boldog emberek, nekik leglább van olyan…). Ezért a Tesla 2018 végére meg fogja háromszorozni a Supercharger állomások számát a maihoz képest. 18 ezer plusz Supercharger, ez brutális vállalás. Mi már annak is örülnénk, ha Magyarországon egy is lenne. Valójában persze nem kell aggódni, hiszen a Földön mindenhol van elektromosság, a Supercharger ahhoz kell, hogy gyorsan lehessen tölteni.

Model 3 fontosabb paraméterei:

A Model 3-ból lesz egy Standard és egy Long Range kivitel is, ez utóbbit egy idő után csak kétmotoros kivitelben lehet majd megvenni.

A Standard változat nagyjából a már eddig is beharangozott paramétereket fogja tudni, azaz:

  • 35 ezer dolláros (Európában várhatóan 35 ezer eurós) alapár
  • 220 mérföld hatótáv, ami kb. 350 km (eddig 215 mf volt)
  • 5,6 mp 0-100 km/h gyorsulás

Egy újabb impozáns paramétert is megtudhattunk: 130 mérföld/óra (210 km/h) csúcssebesség. Nincs tehát limit, mint a legtöbb villanyautónál!

Ezekkel a technikai adatokkal és a szedán kivitellel a kocsit egyértelműen a Nissan Leaf II és az Opel Ampera-e fölé pozícionálják, amelyek inkább a kompakt kategória felső szintjébe valók, az Opel ráadásul nem is biztos, hogy olcsóbb lesz. A Tesla Model 3 fő ellenfele inkább a BMW 3-as sorozat lesz.

A Long Range változat paraméterei ehhez képest:

  • 44 ezer dolláros alapár
  • 310 mérföld hatótáv, ami kb. 500 km
  • 5,1 mp 0-100 km/h gyorsulás
  • 140 mérföld/óra (225 km/h) csúcssebesség

Ez már egyértelműen a Model S kisebb akkupackos változatainak a helyére készül.

Információink szerint mindkét változat akkupackja a legújabb, Gigafactoryban készülő, a jelenleg gyártott legnagyobb energiasűrűségű változat. Nem várható tehát olyan megoldás, mint amit a Model S 60-as második változatánál mutattak be, amelyben ugyanaz az akkupack volt, mint a 75-ösben és egyszerű szoftvermódosítással – no meg sok ezer dollárral – lehetett upgrade-elni.

Az akkupackok mérete számításaink szerint 55-60, illetve 75-80 kWh-ra adódhat, amiből az is következik, a Model S kisebb változatait ki fogják vezetni a piacról, hogy meglegyen a szintkülönbség a két termékvonal között. A Model S 75 kWh-s verzióit már el is érte az intézkedés, már csak a kétmotoros változat kapható. Nem kell hozzá nagy jóstehetség, hogy amint megjelenik a Model 3 kétmotoros verziója, 75-ös Model S már biztosan nem lesz, sőt lehet, hogy 90-es sem.

Az electrek összeszedte a teljes technikai specifikációt, az extracsomagokat, árazással együtt: itt olvasható.

Aki most rendel Tesla Model 3-ast, legkorábban 2018 végén juthat hozzá, annyi az előrendelés. A Model S és a Model X viszont gyártásban van és akár 1,5 hónap alatt hozzá lehet jutni annak, aki nem bír várni és mindenképpen a világ legjobb autóiban szeretne ülni.