Bár évek óta szinte minden héten bejelentenek egy aktuális “Tesla-verő” autót, az ezekről szóló hírek jellemzően megállnak a látványtervek szintjén. A Faraday Future azonban remek marketing-taktikával, hatalmas ígéretekkel, és egy igazán figyelemfelkeltő teaser-kampánnyal biztosította a komoly médiaérdeklődést magának.

Aztán nem olyan régen elfogyott a lendület: a sajtó arról kezdett el cikkezni (pl. itt is), hogy komoly pénzügyi problémák merültek fel, és olyan meghatározó szakemberek hagyták ott a céget, mint például a Ferrari korábbi Forma-1-es főnöke, Marco Mattiacci, vagy Jörg Sommer, aki a Volkswagentől érkezett a Faraday-hez.

Ennek ellenére a Faraday Future tegnap bemutatta az FF 91 jelű modelljét, sőt, megnyitotta a tervek szerint 2018-ban induló gyártáshoz az előregisztrációt is, amelyre 5000 dollár befizetésével lehet feliratkozni.


Az egyedi formatervű autó adatai valóban lenyűgözőek: 130 kWh-s akkumulátorcsomagot kapott, ami négy elektromotort hajt meg. A négy motor a gyár közlése szerint 1050 lóerőt és 1800 Nm-es nyomatékot szabadít az aszfaltra, ami már bőven a szupersportautók ligájába emelheti az újdonságot, annak ellenére, hogy a formavilága inkább SUV, mintsem sportautó.

A prototípus – legalábbis a gyár állítása szerint – ezen felül számos, a jelenleg ismert technológiai lehetőségek csúcsát képviselő megoldást is felvonultat. Nekünk egy kicsit gyanús, hogy szinte minden adat éppen a Tesla fölé van lőve, például a közlemény szerint az autó óránként 800 km-nyi töltést képes felvenni, ami azt jelenti, hogy képes 150kW-os töltőkön kihasználni a maximális kapacitást. A Tesla supercharger legújabb generációja 145kW-ot tud.

Hasonlóan izgalmas adat, hogy ezzel a technikai háttérrel a fejlesztők szerint 2,39 másodperc alatt teljesíti az autó a 0-100 km/h-s gyorsulást. A Tesla a nemrég bejelentett szoftveres fejlesztéssel tud 2,4-et.

Néhány paraméterben még komolyabban szorongathatja a prototípus a vetélytársat, ilyen az önvezető mód, és az ahhoz tartozó hardver. A Faraday Future 13 kis- és nagytávolságú radaros érzékelőt, 10 nagy felbontású kamerát és 12 ultrahangos érzékelőt kapott, illetve egy egészen különleges, a motorháztetőből gombnyomásra kiemelkedő 3D-szkennert is.


Az autó belső kiképzése is tartogat meglepetéseket: az jármű tetején végigfutó panoráma üvegtető, valamit az oldalsó és hátsó ablakok is gombnyomásra elsötétíthetőek. A hátsó ülések különlegesen kialakított, ergonómiailag optimális pozícióban biztosítják a pihenést, miközben gyengéd masszázzsal is kényeztetik az utasokat. Természetesen az ülések eközben fűthetőek és szellőztethetőek is.

A Tesla megjelenése óta egy igazi “geek” autó volt, sokkal inkább kütyü, mint jármű. Természetes tehát, hogy ezen a fronton is nagyot kell gurítania annak, aki be akarja fogni a riválist. A Faraday Future nagy dobása: egyáltalán nem használ indítókulcsot. Az autó arcfelismerő technológia segítségével azonosítja a tulajdonosát, és nyitja az ajtókat, valamint engedélyezi a vezetést.

A technika állítólag még ennél is többre képes: nem csupán felismeri az arcot, hanem az arckifejezései alapján kitalálja a tulajdonosa hangulatát is, és ehhez állítja be az ideális zenét, a masszázst, hőmérsékletet, megjelenített adatokat, sőt, még az utastér illatát is.

Mindezek mellett természetesen tökéletesen integrálja magát a fedélzeti rendszer a tulajdonos meglévő kütyüi közé, és minden funkciója vezérelhető mobiltelefonon keresztül.

A lenyűgöző prototípus végleges áráról még nincs információ – és mi a magunk részéről egy kicsit szkeptikusak vagyunk azzal kapcsolatban, hogy valaha is lesz, és egyáltalán, hogy tényleg sorozatgyártásba kerül-e az autó. A jelenlegi prototípuson túl sok olyan megoldást látunk, amely vagy alkalmatlan sorozatgyártásra, vagy még a legelszántabbak esetében is gazdaságtalan a tömegtermelése. Ilyen például, hogy a visszapillantó tükrök helyett holttér-mentes kamerarendszer figyeli az autó környezetét, ami prototípus szinten régóta ismert megoldás, ugyanakkor jogi akadályok miatt ebben a formában biztosan nem kerülhet sorozatgyártásba.

A baljós előjelek, a kicsit talán túl szép adatok, és kicsit talán túlzó technológiai bemutató ellenére, mint minden villanyautónak, a Faraday Future-nek is őszintén drukkolunk, hogy sikerüljön megvalósítani az ígéreteket.