Már tényleg nem kell olyan sokat várni. Optimista jóslatok szerint 2030-ra egy elektromos autó ára akár kevesebb is lehet, mint a belsőégésű motorral felszerelt versenytársáé.

És, hogy min múlik az árcsökkenés? A villanyautó legértékesebb alkatrészén, az akkumulátoron. 2017-re az 1 kWh akkukapacitásra vetített előállítási költség 542 dollárról 139 dollárra esett vissza a 2012-es évhez képest és ez várhatóan folyamatosan csökken majd, hiszen 2020 -ra beindulnak a jelenleg még épülő, hatalmas teljesítményű akkumulátorgyárak. Például elég csak arra gondolni, hogy Elon Musk sem elégszik meg egy Gigafactory-val, még további hármat is tervez. Közben Kínában a BYD, Dél-Koreában az LG is bővíti a gyártási kapacitását. Kínára egyébként is érdemes lesz odafigyelni, hiszen a világ legnagyobb akkugyáraiból kilenc (!) ott épül. Európában a Daimler is letette a Kamenz melletti akkugyárának alapkövét, hazánkban pedig a Samsung hamarosan nagy tömegben gyártja majd a következő generációs SDI típusjelű akkumulátorát.

Összeségében kevesebb, mint 5 éven belül jó eséllyel megduplázódik a globális gyártókapacitás, így egy akkumulátor előállításának költsége kevesebb lesz, mint 100 dollár. A kedvezőbb előállítási költségek olcsóbb villanyautókat eredményeznek 2030-ra.

Az árak csökkenéséből talán már valamennyit jövőre is érzékelhetünk. Jön a megfizethetőbb Tesla Model 3 és a Chevrolet Bolt/Opel Ampera-e páros is. 2020-ra pedig a német autógyárak is bejelentkeznek a nagyobb hatótávú villanyautóikkal: VW IQ, Daimler EQ. Ezek a felső-középkategóriás járgányok várhatóan már nem kerülnek majd sokkal többe, mint a benzines, vagy dízeles vetélytársaik.

Mindenesetre abban sokan egyet értenek, hogy önmagában a villanyautók árának csökkenése nem elég indok arra, hogy mindenki rituálisan megszabaduljon a már megszokott benzines/dízeles autójától és átüljön egy totálisan ismeretlen elektromos szerkezetbe. Az ár mellett fontos a vásárlók tájékoztatása a technológiáról, ebben pedig szintén nagy szerepe lesz a gyártóknak, márkakereskedéseknek.