Az elektromos autók megjelenése már önmagában hatalmas társadalmi változásokat indított el mind a mobilitási szokásokra, mind pedig az innovatív környezettudatos életmód szemléletre nézve. De mi a helyzet az ezzel párhuzamosan egyre fejlettebb autonóm, önvezető technológiával, amelynek köszönhetően akár 15-20 éven belül teljesen megváltozhat az „autóvezetés” fogalma, kezdve a „sofőr” feladatköreivel és felelősségének mértékével, folytatva a jogosítvány megszerzésének kritériumaival, egészen a közlekedési szabályok megváltoztatásáig.

Az autonóm önvezető rendszerek megjelenésének számos pozitív hatása előre kiszámítható. Például sokkal biztonságosabb lesz autóba ülni, sokkal kevesebb baleset lehet az utakon. A közúti gépjármű balestek 94%-át valamilyen emberi tényező okozza, az ORFK 2017 első féléves adatai szerint pedig 65%-ban a személygépkocsi vezetők felelősek a szerencsétlenségért. Az önvezető autó rendszere a szenzorok, navigációs eszközök segítségével figyeli a környezetet és az emberi reakcióidő (ami átlagosan 0,7 másodperc) töredéke alatt képes reagálni és beavatkozni, ráadásul a kameráknak köszönhetően teljesen kiküszöbölhető a holttér is.

Az önvezető szoftverek nagy hatással lehetnek a szállítmányozás területére is. Jelenleg a sofőröknek szigorú szabályokat kell követniük, egy-egy fuvar kapcsán nem léphetik túl a maximális vezetési óraszámot és a kötelező pihenőidőket is be kell tartaniuk. Mindez az autonóm rendszerek következtében eltűnhet, hiszen a szoftver bármeddig képes lehet vezetni. Itt viszont olyan fontos kérdések merülhetnek fel, amik a munkaerő piacot is érzékenyen érinthetik, például szükséges-e sofőrt alkalmazni az áruszállításra.

A munkahelyeket érintő bizonytalanságokon túl számos olyan nyitott kérdés van még, amire egyelőre kezdetleges válaszok léteznek. Ilyen például a közúti jogszabályok teljes újragondolása, vagy baleset bekövetkezte esetén a felelős megállapítása. 2016 májusában hatalmas sajtóvisszhangot váltott ki egy Tesla Model S sofőrjének balesete. A gépjármű vezetője önvezető módba kapcsolta az autót, ami belehajtott egy előtte keresztbe forduló kamionba. A robotpilóta szoftvere rosszul mérte fel a helyzetet, a kamion fehér oldalát összetévesztette az égbolttal. A baleset következtében a sofőr elhunyt. A vizsgálat során végül megállapították, hogy a szerencsétlenség nem az autonóm rendszer hibája volt, hiszen a Tesla Model S csak félautomata önvezető rendszert használ, amelynek lényege, hogy a sofőrnek kell kontrollálnia az autót és folyamatosan készen kell állnia a beavatkozásra. A Tesla viszont elismerte, hogy kérdés koránt sem ilyen egyszerű, hiszen a sofőröknek nem mindig egyértelmű, hogy ki irányít: a robotpilóta, vagy ők. Szintén nagy port kavart az az eset, amikor a Mercedes márka vezetőt segítő és aktív biztonságot szolgáló rendszer menedzsere nyilatkozott azzal a kérdéssel kapcsolatban, hogy az önvezető autók hogyan fognak viselkedni olyan helyzetekben, amelyekben elkerülhetetlen a baleset? Milyen algoritmusok alapján “döntik el”, hogy ki-milyen sérülést kockáztasson, esetleg szenvedjen halálos balesetet? A válaszról és a dilemmáról ebben a cikkünkben írtunk bővebben.

Az Egyesült Királyságban az idén beterjesztettek egy olyan jogszabály javaslatot, amely baleset esetén biztosítja a kártérítést a károsultaknak, ebbe beleértve az autonóm jármű vezetőjét és az utasait is. Tehát bővítenék a biztosítótársaságok feladatkörét és felelősségét. Az már más kérdés, hogy ezzel már csak a baleset bekövetkeztére reagálnak, egy esetleges tragédia megelőzésére ez nem jelent megoldást. Problémakör megfejtése egyértelműen az autógyártókra, mérnökökre, szoftverfejlesztőkre hárul.

Persze az önvezető autók sem egyik napról a másikra terjednek majd el. Az automatizáltságnak különböző fokozatai ismertek:

  1. A vezetéstámogató szoftver szimplán csak a biztonságosabb vezetést segíti a kormányzás, és a fékezés támogató rendszerével, de a kontroll 100%- ban a sofőr kezében van.
  2. A vezetéstámogató rendszer átveszi a fékezés, vagy a gyorsítás műveletér, de még mindig teljes mértékben a sofőr kontrollálja az autót.
  3. A sofőrnek nem szükséges folyamatosan koncentrálni, hiszen a rendszer irányítja az összes vezetéshez kapcsolódó műveletet, de rendelkezésre kell állnia egy esetleges beavatkozáshoz.
  4. Mindent az autonóm járművezető szoftver irányít, így akár a sofőr aludhat is a volán mögött. A speciális útvonalakon a vezető átveheti az irányítást és bármikor beavatkozhat.
  5. Az ötödik fázis, pedig amikor már teljesen az önvezető szoftver irányítja az autót és még a sofőrnek sem szükséges a volán mögött ülnie.

Mindezt a BMW Group is összefoglalta egy videóban:

 

Jelenleg számos IT, elektronikai és autógyártó vállalat verseng egymással és folyamatosan újabb és újabb innovációkkal állnak elő. Rendkívül ismert a Google önvezető jármű projektje – amely időközben önálló céggé fejlődött Waymo néven –  2009-óta fejleszti az autonóm önvezető szoftverét és 2015-től pedig már közúton is folyamatosan tesztelik, tisztán elektromos meghajtású autókkal. De ugyanilyen ismert még a Tesla önvezető rendszere, vagy az elektromos buszairól híres Proterra autonóm járművezetői szoftvere is. A General Motors autonóm járműfejlesztésre szakosodott cége, a Cruise Automation pedig a dolgozók segítségével teszteli a Chevrolet Bolt modellekbe beépített önvezető rendszert és a hozzá tartozó applikációt. A Cruise munkatársai taxiként használhatják az autókat San Francisco-ban:

 

Az önvezető elektromos taxik megjelenésének szerepe pedig nem elhanyagolható tényező a környezetvédelem és gazdaságosság szempontjából. Sokkal olcsóbb fenntartani és nincs káros anyag kibocsájtás sem.

Hazánkban az AImotive foglalkozik autonóm járművezető szoftver fejlesztésével és folyamatos tesztelésével. Eddig Finnországban és Kaliforniában is tesztelhették közúton az önvezető szoftvert, júliustól pedig már itthon, Budapesten is felbukkanhat egy-egy elektromos meghajtású önvezető gépjármű. Persze csak szigorú biztonsági feltételek mellett, a tesztautókban valódi, erre a célra képzett sofőrök ülnek, akik ismerik a rendszert és tisztában vannak azzal, hogy mikor kell közbe avatkozniuk. Itthon a kormány is támogatja a közlekedésfejlesztésre irányuló kutatásokat, nemrég kezdődött el a zalaegerszegi tesztpálya építése, amely széleskörű kísérletezési, valamint kutatás-fejlesztési lehetőséget biztosít majd többek között az autonóm járművezető szoftverek tökéletesítésére is.