Várható volt, hogy az olajlobbi nem fogja tétlenül nézni az elektromos autók robbanásszerű terjedését – az USA-ban kőkeményen beindult a gépezet, és egyre-másra jelennek meg a villanyautósokat sújtó külön díjtételek.

A Sierra Club beszámolója szerint idén már hat államban (Indiana, Dél-Karolina, Kansas, Tennessee, New Hampshire, és Montana) vezettek be a villanyautósokat hátrányosan érintő különböző díjakat, ezzel csatlakozva ahhoz a 10 államhoz (Wyoming, Colorado, Virginia, Nebraska, Missouri, Washington, Észak-Karolina, Idaho, Georgia és Michigan), amelyek már korábban az elektromos közlekedés megadóztatása mellett döntöttek. A különböző jogcímen beszedett díjak sok esetben a hibrid autókat is érintik, mértékük az évi 50 és 300 dolláros összeg között mozog.

Kirívó példa Georgia állam, ahol korábban 5000 dolláros adókedvezménnyel támogatták az elektromos autók vásárlását, mostanra azonban 200 évi dolláros díjat szednek minden jármű után. Nem meglepő módon 80%-al csökkent is az elektromos autók értékesítése az államban.

A Sierra Club bejegyzése egyértelmű összefüggést vél felfedezni az olajlobbi több millió dollárral támogatott tevékenysége, és a fenti intézkedések között. Az biztos, hogy a különdíjak mellett kampányolók legfőbb érve, hogy az államok a villanyautózás elterjedésével elesnek azoktól az üzemanyag árba épített bevételektől, amelyek többek között az utak fenntartását szolgálnák.

Hosszú távon természetesen valóban foglalkozni kell ezzel a kérdéssel, de nekünk, csakúgy, mint a Sierra Club-nak, az a véleményünk, hogy jelenleg inkább minden eszközzel támogatni kellene a technológia fejlődését, a villanyautók terjedését, hiszen a társadalom szempontjából a tisztább közlekedés, és ezáltal az élhetőbb környezet haszna bőségesen többet jelenthet, mint az így kieső minimális bevétel. Ráadásul ki is lóg a lóláb: ha az üzemanyag költségébe épített útkarbantartási hozzájárulásért aggódnak, akkor támadni kellene azokat a hagyományos autógyártókat is, amelyek egyre takarékosabb autókat gyártanak…

A megoldás is adja magát: ahelyett, hogy az olajlobbi nyomására különböző különadóval sújtanánk a környezettudatos közlekedést, mérjük fel a valódi költségeket és hasznokat. Vermont állam vezetői például azt javasolták, hogy egészen addig fel kell függeszteni ezt a kérdést, amíg a villanyautók aránya nem éri el a 15%-ot.

Más államok pedig okosabb, az egyenlő teherviselést előtérbe helyező szabályozáson gondolkodnak, például az autók futása után fizetendő hozzájáruláson. Ez utóbbi már egy lényegesen ésszerűbb megközelítés, bár az elektromos autók jelentős elterjedéséig a társadalmi előnyök tükrében mindenképpen a támogató programok előtérbe helyezése a követendő példa, nem pedig a különböző adóztatás bevezetése.

(Borítókép: Huffington Post)