1. 2 hónap és 6400 km után, azaz milyen a TeslaérzésTesla_alvaz_01

Három évvel a rácsodálkozás, két évvel az első látvány, másfél évvel az első magyar nyelvű teszt videó, majdnem egy évvel a tesztvezetés és 7 hónappal a megrendelés után március végén átvehettem a Tesla Model S P85D autómat Tilburgban a Tesla Motors európai központjában.

Szerencsés pillanatban, ugyanis ebben az autóban már minden olyan hardveres rész benne van, ami a következő legalább 2 évben megjelenő szoftveres újításokhoz szükséges. Pont egy modellváltást sikerült meglovagolni, ez volt az első igazi alakítás a legelső Model S kigördülése óta:

– 9 radar az autó körül, ami a hamarosan kijövő automatikus vezetéshez szükséges
– táblafelismerő kamera
– sávtartó és figyelmeztető szoftver
– jobban kidolgozott és kényelmesebb új ülések
– duál motor – összkerékhajtás
– távolságtartó automatikával továbbfejlesztett tempomat
– ütközésre figyelmeztető szoftver

Maga a várakozás is ezért volt olyan hosszú, hiszen kell várni az autóra, de nem ennyit. Én még az duál Tesla bemutatója előtt megrendeltem az összkerekes változatot, azzal, hogy ha majd piacra dobják, akkor kérem az autót. Szerencsére csak 2 hónapot kellett várni, és megtörtént a bejelentés.

Mindenekelőtt az árról, mert azt gondolom, hogy ez borzolja leginkább a kedélyeket.

Ilyen típusú beszélgetésből viszonylag sokat folytattam az elmúlt két hónapban. Szinte minden diskurzus vége az volt, hogy az autó drága, de ha ezt egy 5-8 éves időtávra nézzük, akkor már nem az. Természetesen ezt abszolút értékben kell nézni és a hasonló kategóriájú autókkal kell összevetni, azaz egy A7-es AUDI-val vagy egy 5-ös vagy 6-os BMW-vel.

Az autó valóban drága, a legkisebb változata kb. 23 millió forint, a csúcskategória pedig 42 millió forint körül van. Ez nagyon sok pénz, és hatalmas szerencse szükséges hozzá, hogy egy autóra ennyit ki tudjunk adni.

A Tesla fordított piacra lépést vizionált, először a felső kategóriában mutatta meg magát és onnan lépked lefelé, pont ellenkezőleg, mint a világon eddig bármelyik autógyár. Éppen ezért csak ezzel a kategóriával szabad összehasonlítani. Íme néhány ár (kb. hasonló felszereltséget próbáltam összerakni):

AUDI RS7 4.0 TFSI V8 560 LE – 51 millió forint
és a kistestvér:
A7 3.0 V6 320LE – 25 millió forint

Ugyanez a másik német márkánál:
BMW 6-os kupé 449 LE – 48 millió forint
és a kisebb változat:
BMW GT 535i 306LE – 24 millió forint.

Ami tisztán látszik, hogy nagyjából hasonló árakat kapunk hasonló tudáshoz. Ám jöjjenek azok az extrák, amivel a két híres német márka nem rendelkezik:

– nincs regisztrációs adó
– nincs cégautó adó
– nincs gépjárműadó
– nem lesz dugódíj
– egy tanknyi üzemanyag ára 3500 Ft (autópályán 320 km hatótáv, városban 375 km hatótáv)
– ingyenes tankolási és parkolási lehetőségek Budapest legfrekventáltabb pontjain
– nincs rezonancia
– nincs motorzaj
– az autóhoz SIM kártya jár és EU-n belül folyamatos ingyenes internet elérés az autóban
– a legizgalmasabb: nem kell bosszankodni amennyiben az autóm faceliftelt változata olyan újításokat tartalmaz, ami tetszene, hiszen online megkapom azokat 1-2 havi rendszerességgel
– nincs kopó alkatrészem, így a szerviz igény és a szerviz költségek is lényegesen kedvezőbbek
– 8 év teljes körű garancia van az autó minden alkatrészére
– 3 év után gyári visszavásárlási garancia
– 7 személyes vagy hatalmas csomagtartós autó

…és jöjjenek a gyengeségek:
– tudatos tervezést igényel, ha valaki nem napi városi/ingázó használatra indul, hanem nagyobb távokat (200 km/nap Magyarországon) szeretne megtenni.
– 110 km/h felett hatványozott üzemanyag fogyasztási mutatók (320 km-t 105-110km/h sebességgel lehet elérni)
– 130-140 km/h sebességnél 220-240 km-t lehet megtenni.
– Bécstől keletre még a fent említett korlátozások adottak, Bécs után 30 perc alatt fel lehet tölteni

Meggyőződésem, ebben az autószegmensben ma ár-érték arányban és használhatóságban, vezetési élményben nem lehet jobb autót találni.

Ez az autó szinte mindenben szakít a hagyományokkal és a megszokott trendekkel.

Az autót az interneten lehet megrendelni, nincs lehetőség márkakereskedésben megtenni ezt. A márkakereskedésben lehet az autót kipróbálni, információkat és tanácsokat kapni. Onnantól a Tesla oldalon belül létrehozott saját oldalon keresztül lehet nyomon követni a folyamatot, az autóval kapcsolatos tudnivalókat, gyártási folyamat állását, ide érkezik be minden változásról jelentés, az összes letölthető info anyag, frissítésekben kiadott újdonságok és egyéb Tesla hírek érhetőek el.

Az autó átvétele olyan országok vásárlóinak ahol nincs márkaképviselet, mint pl. Magyarország csak az európai központban lehet, ami Hollandiában Tilburgban található. Itt az ember választhat, vagy trélert küld az autóért, vagy kimegy és behozza saját lábon. Ha az utóbbit választja, akkor azért nehézségek vannak. A Tesla nem biztosít ideiglenes rendszámot és biztosítást, azt az új tulajdonosnak kell kijárnia, ami innen intézkedve nem egyszerű. Nekem szerencsére egy tilburgi barátom tudott segíteni, és kijárta a Teslánál, hogy elintézzék ezt helyettem, de ez kirívó eset.
Ráadásul az itthoni forgalomba helyezésnél már nem számít új autónak, hiszen van benne 1700 kilométer, ezért csak 3 évre kapja meg az ember a vizsgát. Izgalmas, ahogy itthon a Mozaik utcában történik mindez. Mivel az autónak két motorja van -amivel a magyar rendszer nem tud mit kezdeni- hihetetlen ping-pong kezdődött és az a szuper megoldás maradt, hogy a forgalmiban csak az egyik motorszám lett feltűntetve, hiszen ha nincs rubrika erre, akkor nem is lehet két független motor egy autóban és punktum!

2. Az átvétel és az első túra hazáigTesla_belso_01

 

Teslás muffinok és üdítők között várakoztunk, hogy végre elkezdődjön az átadás. Maga a Tesla központ hihetetlen puritán, minden sallangtól mentes környezetben található, talán már kicsit túlságosan is puritán, hiszen mégiscsak egy felső kategóriás autókat összeszerelő és átadó üzemről/bemutatóteremről beszélünk.

A nehezen vánszorgó (én már fogni akartam a kormányt és kipróbálni a hírhedt INSANE módot) percek után megérkezett egy kolléga és körbevitt a szerelőüzemben minket. A csarnok tele volt Teslákkal. Megmutatta, hogy itt 19 (!!!) darabból szerelik össze az USA-ban összepakolt autókat, leellenőrzik és átadják őket.
A hatalmas csarnok inkább hasonlított egy gyógyszergyár termelőegységéhez, mint a megszokott autószerelő műhelyhez. Végighaladtunk több tucat mindenféle színű P85D között – a feleségem meg is jegyezte, hogy a piros jobban néz ki, mint a ránk váró és addig nem látott kék színű… tudja, hogy mivel tud jókedvre deríteni – aztán még tekeregtünk egy kicsit a folyosókon, hogy végül a csarnok egy szegletébe belépve szembetaláljam magam az interneten aprólékosan minden részt saját kézzel válogatva összerakott (leendő) autómmal.

Ezután körülbelül egy órán keresztül mondták el és mutatták be az autó minden részét és működési rendszerét, majd végre szabadjára engedtek és kigurulhattam a csarnokból, ezzel megtéve az első métereket. Rögtön eszembe jutott az a Teslás, akinek a képe bejárta az internetet, mivel összesen 5 méterre jutott és azonnal szétrombolta az első szembejövő 2 méter magas világító Tesla fényreklámot a bejárattal szemben…
Ebből az emlékből építkezve a gyár mögötti forgalomtól elzárt egyenes szakaszon próbáltam ki az autót az ismerkedéshez.
A feleségem és az én sikolyaim váltogatták egymást, de mindketten más miatt adtunk ki hangokat magunkból.

Ami egyből kiderült – bár a tesztvezetésen is egyértelmű volt – ennek az autónak csak a mellékes tulajdonsága az, ahogyan hihetetlenül és más négykerekűben nem tapasztalt módon gyorsul, mert igazán a vezetési élmény az, ami semmihez sem fogható.
Egy idő után a feleségem megelégelte, hogy vezetek és közben nyomkodom az óriás kijelzőt is, úgyhogy váltottunk és én kedvemre próbálhattam ki minden funkciót és beállítást. Hihetetlen mennyiségű beállítási lehetőség és más autókban nem látott funkciók vannak, de annyira kézre áll, hogy pillanatok alatt meg lehet tanulni.

Az egész autó ahhoz hasonlítható, amikor az első iPhone-omat a kezemben tartottam (késői csatlakozó voltam, az 5-ös megjelenése előtt nem sokkal lett meg az első almás termékem, egy iPhone 4). Ott volt egy gyönyörű, szemnek nagyon tetsző és ergonómiailag tökéletes alkotás, aminek a menürendszere teljesen más volt mint amit addig tapasztaltam, ám mégis pillanatok alatt megszoktam, sőt megszerettem. Nem értettem mit akar a többi gyártó és miért nem mindig is ilyenem volt.
A Tesla pont ilyen, minden kicsit más, minden kicsit furcsa, de kézre áll, jó érzés vezetni és nem értem miért csak most jött el az utakra ez az autó.

Egy pár funkció, ami különleges:
– Az egyik legizgalmasabb: a frissítések. 1-3 havonta érkezik frissítés, ahol átlagosan 8 új funkciót kap az autó, így mindig új autó érzése van az embernek, mert okosodik a Tesla.
Egy frissítésen már túl vagyok, ahol többek között holttér figyelés került az autóba. Kicsit átalakult a műszerfal és helyet kapott a jelzés, okosodott a navigáció, és már nem csak az utat számolja ki, hanem a töltőállomásokat is belekalkulálja, sőt megmondja mennyi időt kell ahhoz ott eltöltenem, hogy biztonságosan eljussak a következő kútig. Belekerült a Valet parking, ahol pl. a mosóba beadáskor beállítva lezárja a kesztyűtartót, az első csomagtartót, kiveszi a navigációból a beállított címeket, az addigi útvonalakat és az összes személyes adatot, ráadásul leszabályozza az autót sebességben és teljesítményben is.
– Nagy segítség az, hogy az autó minden szegletében centire pontosan mondja meg a távolságot az adott karosszériaelem és a közelben levő tárgy között, ezt a középső hatalmas kijelzőn és a műszerfalon is mutatja.
– A telefonommal azonnal összehangolja a naptárt és a zenéket, a zene elhallgat, amikor kiszállok az autóból, és amikor később visszaülök, ugyanott indítja azonnal.
– Egy Rdio nevezetű program fut benne, ahol a világ összes zeneszáma megtalálható, csak rá kell keresni (be kell mondani) és már szól is.
– Az autóhoz tartozik egy SIM kártya, amivel mindenhol internetkapcsolatban van az autó legyen az belföld vagy külföld. Izgalmas volt ahogy a feleségem vezetett, közben én a Booking.com-on foglaltam a szállást, mivel tudtam hogy mikor és hova érünk ahonnan már nem akarjuk folytatni a vezetést.
– A műszerfal hármas tagolású. Középen a kilométeróra (fordulatszám nincs, minek is…), ahol az éppen használt energiamennyiség látszik, vagy motorféknél a visszatermelés nagysága, a sebesség, az aktuális útszakaszon a megengedett legnagyobb sebesség. A jobb és bal oldalon pedig több funkciót lehet kirakni és változtatni. Amennyiben navigációt használunk a bal oldalra kerül a kis térkép, ami a közvetlen közeli részét mutatja az útnak a középkonzolon pedig madártávlatból látható a teljes út, vagy egy kisebb része. De ha nem szeretné az ember akkor ezt is átállíthatja a grafikonos fogyasztási adatokra, vagy az aktuális zeneszámra, a telefon funkcióira, vagy az összesen megtett kilométerekre, és hozzá tartozó adatokra.

Furcsaság, amit meg kell szokni: az autóban nincs rakodótér, nincsenek ajtózsebek, minimális a kesztyűtartó, középen csak egy pici rakodórész van, de onnan minden gyorsulásnál kiszáll amit belerakott az ember. A Tesla filozófiája szerint ez egy autó és nem szekrény, ha pakolni szeretne valaki valamit azt rakja az első csomagtartóba.

Az utasteret az ívek és a finom anyagok uralják, a design az úr.
Az összeszerelés minősége sokszor elhangzik mint kérdés. Sőt, a tesztvezetés során én magam is ezt, mint egy hibát találtam az autóban, hogy az ülések nem elég kényelmesek, az illesztések nem elég tökéletesek, anyagokat a német autóimban jobbakat találtam eddig. Ám maga a gyár is hallotta valószínűleg ezeket a felhangokat, a P85D-vel változtattak ezeken is, így a mostani Teslák javultak az elsőkhöz képest. Olyan Teslással beszéltem, akinek van P85D és volt már korábban is Teslája. Megerősítette, hogy kisebb a szélzaj, jobbak az illesztések, sokkal jobb anyagokkal dolgoznak, stb.

A gyorsulás csak az autó harmadik rácsodálkozása a beülő embereknek. Szinte mindenki az anyagokat említi először, a szép kidolgozást. Maga a beltér ívei és formái szépek, a felhasznált anyagok tényleg nagyon jók, az alcantara és a bőr találkozása hibátlan. A carbon a műszerfalon nagyon tetszetős, és nem ragasztott műanyag carbon kinézettel hanem valóban carbon. A második rácsodálkozás a csendesség, ahogyan fut az autó, és csak a harmadik a gyorsulás.

Itt még sorolhatnám az izgalmas funkciókat, de ahhoz kevés lenne a nap és a lap, hogy leírjam.

A hazavezető út első fele maga volt a kánaán. 50-100 kilométerenként Tesla Supercharger minden irányban, kedvünkre élvezhettük ki az autó menetdinamikájából adódó lehetőségeket egészen a német-osztrák határig. Minden Tesla töltőállomáson hatalmas „pajtizás” van, négy-öt Teslával mindig találkoztunk. Mindenki kedves és érdeklődő, beszélgetésbe elegyedik a másikkal, közben a töltőállomásoknál lévő más emberek is érdeklődnek, beszélgetnek az emberrel. Az autó hatására emberi kapcsolatok alakulnak ki és a fásult egymást kerülő magatartás azonnal oldódik, szuper megélni ezt.

A töltőknél megtapasztaltam azt is, hogy az autót 80%-ra kell feltölteni, ahogyan azt a gyár ajánlja. 80%-ra kb. fél óra alatt tölt fel, ha onnan még 20%-ot szeretnék rátölteni azaz 100%-ra, akkor még legalább 40 perc telik el ezzel. 100%-ra akkor szabad csak tölteni, ha az ember tudja, hogy csak így ér el a következő kútra, vagy ha éjjel tudja tölteni és akkor mindegy az idő.

A fogyasztás exponenciálisan nő a sebesség növelésével. Mivel az autó összkerekes, nagy teljesítményű motor van benne és hatalmas 21” – 265/35 méretűek a kerekek, ezért a fogyasztás a Teslák között a legnagyobb. Autópályán 320 kilométer a hatótáv, ám ezt csak akkor éri el az ember ha 105-110 km/h sebességgel halad, amennyiben felmegy 180 km/h sebességre lecsökken a hatótáv 200 km-re. Passau előtt tudtunk utoljára Superchargernél tankolni, a Bécsben levő kút pedig 319 km-re volt. Az az út idegölő volt 105-110 km/h-s sebességgel. Mivel Linzben kb. 1 hónapon belül lesz (azóta megnyílt) csak Supercharger ami ezt a problémát teljesen megoldja, így csak az maradt, hogy az ember egy szuper sportautó volánja mögött ül és a kamionok, kisbuszok előzgetik folyamatosan. A végén 13 km-re elegendő energia maradt az autóban. Akkor még sajnos nem tudtam, hogy lehetőség van mínuszba menni az autóval, körülbelül 40 kilométert még el lehet menni, amikor azt írja ki, hogy elfogyott az energia, tankolni kell azonnal. Ha mégis valaki teljesen lemeríti, és nem tud elérni egy gyorstöltőhöz, akkor még mindig van lehetősége normál 220 V-os konnektorból tölteni az autót, viszont akkor 80% eléréséhez 23 órára van szükség! Fontos, hogy az autóval ha igazán kis sebességgel halad az ember – mondjuk 15 km/h – akkor hatalmas távokat lehet megtenni. Mivel az országban is egyre több helyen tud az ember gyorstöltőkön tankolni, nagyon nagy bénázásra van szükség ahhoz, hogy valaki lemerítse az autót teljesen. Az autó segít is ebben, ugyanis lekorlátozza a gyorsításoknál a maximális nyomatékot. Amikor már csak 100 kilométernyi energia van benne már nem lehet a maximális nyomatékot leadni, így olyankor nem tudjuk Chewbaccanak kiadni a parancsot a hiperűrbe való kilépésre, mert már csak kb. 5 mp alatt gyorsul százra. Ahogy fogy az energia, úgy veszi vissza folyamatosan a lehetséges maximális nyomatékot.

Az út utolsó 500 kilométere így kicsit spórolósan/nehézkesen sikerült, én fülig érő szájjal, a feleségem kissé dühösen érkezett meg. Valószínűleg ő jobban őrült volna, ha nem a Model S család izomgépét a P85D-t, ráadásul 21″-os kerekekkel, hanem mondjuk egy közepes erejű P85-öst hozunk el, ugyanis azzal 120-130 km/h sebesség tartásával 380-400 kilométert lehet elmenni, ahogyan az már itthon a többi Teslás tapasztalataiból kiderült.

3. Szerviz és hibákTesla_blue_02
Aki Teslát vásárol, az tisztában van azzal, hogy egy úttörő technológia hírnöke és tesztelője lesz, ahol olyan dolgokkal amik eddig bosszantották a hagyományos autózáskor biztosan nem találkozik, ám előfordulhatnak olyan problémák amikkel eddig sosem találkozott és kihívások elé állíthatják. A Tesla Model S már 3 éve futja a kilométereket, a fejlesztése folyamatosan tart, ami rendkívül sok örömet okoz, ahogyan az autó tulajdonosa egymás után kapja a frissítéseket és új funkciókkal bővül az autó tudása.

Ám vannak árnyoldalak is. Az egyik ilyen a töltés körüli problémák. Mivel Magyarországon sajnos még nincs Tesla Supercharger, így a hazai Teslások 3 lehetőség közül választhatnak. Otthon töltenek, az ELMŰ gyorstöltőit használják, vagy a leginkább a Nissan által telepített CHAdeMo töltőknél nyernek egy kis energiát.
Az otthoni töltésnél érdemes 3 fázissal 380V-on tölteni, ezzel el lehet érni az óránkénti 50 km-es energia betáplálást. Hagyományos 220V dugaljból mindössze 26 kilométernyi hatótávot lehet elérni óránként (ez egyébként tökéletes napi használatkor, mert egy este alatt teletölti az autót).
Az ELMŰ hálózatának kútjai rendkívül jó helyeken találhatóak Budapesten, ahol az ingyenes parkolás mellett -amennyiben éppen nem foglalják el belsőégésű motorral felszerelt autóstársaink a helyet- 121 kilométernyi energiával tölthetünk.
A legerősebb CHAdeMo töltőknél 161 vagy 210 kilométernyi energia táplálható a Teslába, ám ehhez rendelkezni kell CHAdeMo átalakítóval.
Van még pár egyéb töltő is, amit pl. az E-on vagy magáncégek üzemeltetnek, főleg szállodák környékén, akik a töltésért nem kérnek pénzt, de a parkolás 5000 forintba kerül óránként.

A töltésekről egy fontos gondolat. Az elektromos autóval rendelkezőknek a legfontosabb a töltési lehetőségek minél nagyobb száma, nem pedig az ára, hiszen egy Teslányi töltésmennyiséget a normál tankolás egyötödéért lehet megvenni.
Most a töltőhelyet biztosító szolgáltató fizeti az áramot, szabályozás híján ennek az autós általi kifizetési lehetősége nem megoldott, így valóban nehezen fog elterjedni a gyorstöltő hálózat Magyarországon.
Az állami szabályozás 150 gyorstöltőről beszél, ám sokkal nagyobb segítség lenne, ha a gyorstöltőt telepítő szolgáltatók nagykereskedelmi áron és Áfa nélkül kapnák az áramot, amit aztán a töltéseknél az elektromos autó tulajdonos kifizethetne egy egyszerű mozdulattal.
Ez biztosan segítené a magán gyorstöltők elterjedését (kb. 1 millió forint egy ilyen alap töltőt telepíteni), ugyanis ezeket a töltőkutakat az elektromos autóval rendelkezők úgy ismerik és használják, hogy a programokat ide szervezik, így intézik a napi dolgaikat.

Nem egy Teslásról tudom, hogy azért vásárol sokat és sokszor az adott helyen, vagy jár étterembe, moziba egy adott helyre, mert a közelében található gyorstöltő. Magamon is észrevettem, hogy úgy alakítom még a családi programokat is, hogy a gyorstöltők közelében található lehetőségeket használjuk ki.
Nyugat-Európában ezt már felismerték, és a gyorstöltők elhelyezéséért versenyeznek a szolgáltatók, hiszen tudják, hogy akkor ott legalább fél-egy órára fizetőképes vásárló érkezik, aki ezt az időt „hasznosan” szeretné eltölteni, így kereslet keletkezik, amit remekül meg lehet lovagolni.
Elkezdődött egy „Supercharger-turizmus” is, ahol Teslások azokat az országokat látogatják meg a gyorstöltő hálózatot lekövetve, ahova egyébként nem mentek volna el. Mivel minden Teslás imád az autójával közlekedni (majdnem kétszer annyi kilométert raktam én is az autómba, mint az eddigi sokéves átlagom ugyanennyi idő alatt) és kvázi ingyen lehet nagy távokat megtenni és ismeretlen területeket felfedezni, a barangolási vágy nagyobb az emberben.

Az autó szervizelése sem hagyományos.
Amennyiben a tulajdonos valamilyen hibát észlel, a Tesla központot hívja fel, akik távolról, interneten keresztül próbálják megoldani a problémát. Kapcsolatba lépnek az autóval, átnézik, majd ha így nem sikerül megoldani a problémát, akkor már pontos kórképpel tudják a Tesla tulajdonosnak felvázolni, hogy mikor és milyen problémával menjen el a legközelebbi szervizbe, ahova lehetőség szerint időpontot is próbálnak foglalni.
A beszélgetés után azonnal e-mailben is megérkezik, hogy mi volt a probléma és ameddig meg nem oldódik a probléma (szerviz elkészül), végig nyomon követik a központból. Az egyes állomások után (első kontakt, szerviz időpont befoglalás, szerviz elvégzése) kérdőívben kérdezik meg a tulajokat, mennyire voltak elégedettek a szolgáltatással.

A 3 hónap alatt volt már pár problémám, lássuk a listát és hogy mit hogyan orvosoltak. Elöljáróban megjegyzem, hogy több problémával szembesültem, mint amit egy ilyen kategóriájú autónál elvárna az ember, de az úttörők élete nem fenékig tejfel, ezt mindenki tudhatja. A szerelem ráadásul olyan mértékű minden Teslásnál az autója felé, hogy a használat során kapott élmények feledtetik az apró bosszúságokat.

1. Kb. egy hét használat után egyszer csak kiírta a középső hatalmas képernyő, hogy indítsam újra, mert kvázi lefagyott és nem biztonságos a használata. Nem tudtam mit tegyek így a központot hívtam, akik kedvesen elmagyarázták, hogy azért ezt a központi nagy kijelzőt úgy kezeljem, mint egy számítógépet, ami van, hogy újraindítást kér. Egy perc alatt elmagyarázták és újraindíttatták velem. Ezt a funkciót azóta már 2 alkalommal használtam is.
2. A tetőcsomagtartó kis bepattintó füleiből az egyik nagy sebességnél rendszeresen kicsit felnyílt, amit a szervizben orvosoltak később.
3. Az autóhoz járó Rdio rendszer (olyan mint pl. a Spotify) nem működött, amit 3 telefonhívással intéztek el kissé nehézkesen, azóta remekül működik.
4. A legnagyobb probléma viszont egy töltés alkalmával ért. Az ország keleti felében van egy nem olyan régen átadott gyorstöltő, ami egy szélerőmű tövében található. Mivel Sárospatakon volt programom, gondoltam ezt a felemelő érzést kipróbálom:

Valóban fantasztikus érzés volt, ahogyan a mindentől távol álló szélerőmű zúgása mellett (alatt) töltöttem a tövében található gyorstöltőről az autómat. Annyira zöld voltam, hogy ki sem látszottam a környezetből. Tényleg úgy éreztem, hogy valami különleges küldetés előretolt katonája lehetek a Föld nevű bolygó megmentéséért vívott harcban! Ám a töltés végében kezdődtek a gondok, az autót nehezen tudtam a töltőről lecsatlakoztatni, és egy kis kör megtétele után az autó leállt és többet nem indult el. Kiírta hogy a 12 V-os akksi meghibásodott és ne induljak tovább. Az utóbbi parancsot nem volt nehéz betartani, mivel az autó nem indult el Ezután hosszas telefonálgatás következett, majd a holland központ egy Bécsből érkező trailert intézett, ami kivitte a szervizbe az autót.
A szélerőmű tulajdonosa hihetetlen segítőkész volt, innen is köszönöm neki azt az áldozatos segítséget amit adott (az autót a kulccsal együtt otthagytam, mentem tovább taxival Sárospatakra, a szélerőmű tulaja éjjel visszament az autóhoz mire a trailer odaért és segített az autót felhelyezni).

Két nap múlva mehettem az autóért, ahol javítgatás helyett kicserélték a 12V-os akksit, az invertert ami az alaplemezen található akkukat hangolja össze a 12V-sal, és a kettő közötti kábelt. Az egészet kiküldték Kaliforniába, további vizsgálatra. Nagy valószínűség szerint a töltés végén a leválasztás alatt kapott túláramot az autó, ez okozta a galibát.
Azóta több Teslás töltött már azon a helyen minden probléma nélkül, itt nekem egyszerűen nem volt szerencsém! Természetesen a szerviz, a szállítás, minden ingyen történt. Hihetetlenül furcsa volt, mert kicsit sem voltam bosszús a történtek miatt. A szerelem már csak ilyen, az ember megengedőbb…

Az egyik magyarországi Teslással történt meg az, hogy gázadásra egy kis kattanó hangot hallatott az autó. Ezt a szerviznek telefonon elmesélve az autót behívták, majd mindenfajta tesztkör és faggatózást megelőzve, azonnal felemelték. Le az akksi-sor, le a futómű, le a motor, majd az odakészített vadonatúj elemeket berakva, 1 óra múlva kvázi új autót kapott az illető. A tulaj kérdezte miért nem próbálták ki, hogy ténylegesen megvan-e a telefonban ismertetett baja az autónak, a válasz annyi volt, elég volt az hogy a problémát elmesélték, és elnézést kérnek a kellemetlenségért.

Az autót szinte úgy javítják mint egy telefont, ami kérdéses rész, azt azonnal cserélik egy új darabra. Kissé szokatlan dolog, de nagyon jó érzés ilyen szervizháttérrel autózni. Ráadásul bárhol jár az ember a világon, ugyanezt kapja, nincs az a rossz érzés hogy külföldön, ha baj van, akkor majd ismeretlen szervizben becsapnak, hiszen mindenhol érvényes ugyanez a garancia 8 éven keresztül, az autó minden elemére.

 

4. Átváltoztató képesség

Tesla_blue_04

Ez az autó megváltoztatja a sofőrjét, és egy kicsit a környezetét is. A világoszöldből sötétzöldbe való átcsapás abszolút jellemző a tulajokra -ez nem Tesla specifikus, ugyanezt hallom a többi elektromos autótulajoktól is- mivel mindenki aki ilyen autót vesz, egy kicsit világoszöld, vagy mondjuk azt, hogy mindenképpen nyitott a környezetvédelemre.

Nem tagadható, hogy az autó különlegessége és menetdinamikája az, ami ebbe a szegmensbe vonzza a Tesla tulajokat. Ám nem telik el sok idő, és minden tulaj elkezd más szemmel tekinteni a környezetére, ráadásul úgy, mintha mindenki kicsit Elon Musk kihelyezett követe (sales-ese) lenne, és úgy magyaráz a környezetvédelemről és a 0 emisszióról, miközben az autót reklámozza, mintha fizetnének érte.

Feleségem konkrétan azt mondja, hogy ilyenkor úgy viselkedem, mintha hittérítő lennék, és a híveknek hirdetném elvakultan a „Tesla-izmus” tanait. Nálunk már otthon nemcsak a Tesla szót, hanem egyetlen T betűvel kezdődő szót sem mondhatok ki. Szerencsére a gyerekeim a segítségemre siettek, és egy csettintést kell csak csinálnom, és Ők már mondják is Tesla, mely így a mondatomba pontosan abban a pillanatban kerül be ahol a helye van, és én már folytathatom is levegővétel nélkül a gondolatot.

A gondolatot, ami általában a Tesla körül forog. De elkezdtem a napelemek kiépítését a házon, a lakásba elhelyezhető különleges szelektív hulladékgyűjtőt megrendeltem, sokkal jobban vigyázok a környezetre, stb. Ugyanezt tapasztalom a többi Teslás tulajnál is. A környezetvédelem az autóval kapcsolatos beszélgetések alkalmával mindig előkerül!
Az a kép nincs meg az emberben, hogy egy Teslából valaki éppen kihajít az aszfaltra egy üres dobozt…

Mi történik ha egyszercsak teljesen lemerül?

Nagyon sok érdeklődő első kérdése: de mi van akkor, ha elfogy minden energia és hirtelen teljesen lemerül. Erre mindig azt felelem, amit már írtam is itt a blogon, hogy annyira nem lehet béna valaki, hogy amikor 0-nál van, nem talál egy konnektort kb. 40 kilométeren belül. De ez a szám csak egy szájhagyomány útján terjedő szám volt, gondoltam kísérletet teszek, és megtudom mit bír az autó, hogy pontosan mennyire lehet lemeríteni, hol van az a pont amikor leáll, mert elfogyott az energia teljesen.

Amikor visszafelé pörög a kilométer számláló (mivel mindig azt írja ki a műszerfal közepén, mennyit lehet még az autóval elmenni), és eléri a 0-t, akkor az ember azt gondolná itt a vég, ám az autó ekkor írja ki először: „most akkor gyorsan tessék menni tölteni, és az alacsony energiaellátás miatt a hűtést és fűtést korlátozom, vége a légkondizásnak”.

Nem voltam rest nem adtam fel, és tovább folytattam az utam. Ahogyan már az előző írásomban is említettem, ha fogy az energia, nem engedi az autó a maximális energiafelhasználást, ilyenkor egy sárga szaggatott vonal jelzi, mi az a maximum energiafelhasználás, amit még enged a számítógép. Az ezelőtti bátorságpróbáim alkalmával az volt tapasztalható, hogy 240 és 90 kW között szép lassan megy lefelé a sárga csík (eddig én csak 90-ig mertem lemenni).
Ám most itt nem álltam meg, és folytattam az energia teljes fel- és elhasználására tett kísérletemet. Egészen 60-ig egy lassú és egyenletes csökkenés tapasztalható. Ezzel szemben 60 és 30 között hihetetlen gyorsasággal esik a mutató, kb. 8 kilométeres táv alatt. Gondoltam, hogy lemegy még 10-ig is, vagy egészen 0-ig, de nem ez történt. Számítva a nem kiszámítható történésekre, ekkor már a házunk körül köröztem, hogy ne legyek nagy bajban.
30 alá épphogy bement a mutató, ahogyan a képen látszik, kiírta hogy “Game Over” és leállította az autót úgy ahogy volt az út közepén 🙂
Kiszálltam mert nem tudtam újraindítani, mindent levettem előtte: hűtés, fény, stb. Picit vártam, ezalatt újrarendezte magát az akksisor, majd az újbóli indításra reagált és így már be tudtam állni a 10 méterre levő garázsba. Végül -6% volt az a szint, amíg le tudtam meríteni az autót.

A konklúzió az lett, hogy igazán nagy lúzernek kell lenni ahhoz, hogy valaki teljesen lemerítse az autót, úgy hogy nem ér el vele egy 220-as konnektorig.
(…tudom az előző írás utáni kommentekből, hogy az nem is 220, hanem már 240, bár itt jegyezném meg, hogy nekem 237-et ír ki amikor töltöm, na most akkor mit tegyünk, hogy mindenki örülhessen?)

Reakciók

Az autóval kapcsolatos reakciók bámulatosak. Hiába luxus kategória, mindenki rendkívül nyitott és érdeklődő. Nem találkoztam lesajnáló, utálkozó, irigy reakciónkkal, csak pozitív élményeim vannak.

Nem kiemelkedően feltűnő autó, egy normális sedannak néz ki, viszont ennek ellenére nagyon sok ember felismeri, hogy ez az autó az amelyik megváltoztathatja az autózásról alkotott véleményünket. Sokan integetnek át, bátorító kézjeleket mutogatnak az autósok. Rengetegen lehúzzák az ablakokat a pirosnál, és látszik, ahogy apuka az egész családnak információ átadást tart közben, majd ecseteli, hogy most figyeljenek, mert most nem fognak semmit sem hallani!
Más Tesla tulajok is erről számoltak be. Akik Porsche vagy Ferrari után szálltak át ebbe az autóba, meglepetten tapasztalják azt a sok pozitív visszajelzést, aminek pont az ellenkezőjét tapasztalták az előző autójukban.

Mindenki érdeklődő, sokan jönnek oda kérdezni amikor az autóhoz érek, érdekli az embereket ez a technológia. Fantasztikus érzés, hogy az emberek a bezártságból nyitnak és egymáshoz szólnak, spontán beszélgetések indulnak.

Ennek az egyik legfelemelőbb pillanata a május 16-án megrendezésre került eTourEurope budapesti állomásán történt. Akkor 14 Tesla jelent meg a WestEnd tetőteraszán, ahol az elektromos autózás napja volt. Órákon keresztül kérdeztek sokan sokfélét az autókról, sokan beültek, nézték az óriási csomagteret, a 2 hátrafelé néző gyerekülést, a különleges belsőt, stb. Annyira sok pozitív energia gyűlt ott össze, mindenki azt érezte, hogy egy kicsit a jövő része, látja/tapasztalja az indulását ennek a dolognak, ami 10 éven belül már természetes lesz, de most még kicsit futurisztikus.

A reakciók másik csoportja azoké, akik az autó menetteljesítményét tapasztalják meg. Itt mindegy, hogy fiatal vagy idősebb, hölgy vagy úr az illető a reakció ugyanaz: döbbenet, csodálkozás, és ámulat, ez tényleg INSANE mód.
Ez a hangtalanság, a rezonancia mentesség, a műszerfal, és a mindent felülíró gyorsulás leírhatatlan érzelmeket vált ki. Eddig kb. 150 olyan különböző videóm van, ahol az emberek érzelmeit vettem fel (amit mindig elmondok előtte az utasoknak), akiket vittem eddig. Fenomenális, de ezekkel a videókkal mindenki találkozott már az interneten, elég beírni: P85D.

A motorosok, extrém erős autósok szolgáltatják a harmadik csoportot. A motorosok egy része nem érti mi történik, egy másik része szeretné kipróbálni magát, hogy tényleg olyan gyors-e az autó, a tuning autósok pedig visszakapcsolnak alacsony fokozatba, mert ők pontosan tudják hogy milyen autóval van(lenne) dolguk! Több Speed motoros jött már mellém, majd a következő pirosnál ahol bevártam őket victory-t vagy felfelé mutató hüvelykujjat mutatva jöttek mellém. Volt olyan X5-ös 5 literes benzines M széria BMW, aki az autópályáról a városba is követett, csak hogy mellém álljon és meg tudja kérdezni, hogy ez micsoda volt és milyen motor van ebben, majd csak ennyit hebegett: Ja így már értem!!!

Ám ebben az autóban ez a félelmetes erő csak az egyik olyan dolog abból az 50 dologból ami egészen különlegessé teszi ezt a csodát, és minden egyes ilyen tulajdonságáért ebből az 50-ből, már magában lehet szeretni.

Képek forrás: gomotors.net, topspeed.com, jakescarworld.blogspot.com, roadandtrack.com