Úthibákból energiát

Audi eROT rendszer

481
Electromechanical rotary damper

Villanyautós körökben természetes, hogy a mozgási energiát fékezéskor nem fűtjük el a fékbetéteken és tárcsákon, hanem a lehető legnagyobb részét visszatápláljuk a rendszerbe. Az Audi eROT megoldása új szintre emeli ezt a gondolkodást: olyan lengéscsillapító rendszert alkottak, amely a kanyarok, úthibák során keletkező mozgási energiát alakítja elektromos árammá.

Az Audi tervezői olyan prototípuson dolgoznak, amelyben elektromechanikus forgó lengéscsillapítók váltják fel az eddigi hidraulikus konstrukciókat, így hasznosítani tudják az eddig hőenergia formájában veszendőbe ment energiát is. Az eddigi tesztek alapján az energia-visszatáplálás teljesítménye német utakon végzett tesztek során átlagosan 100-150 wattot ért el, a frissen aszfaltozott autópályán mért 3 wattos mennyiségtől egészen a gyenge minőségű mellékutak 613 wattos értékéig.

Bár a cég is komoly potenciált lát a rendszerben, sajnos az Audi jelentősen le van maradva az elektromos meghajtás fejlesztésében – az eROT technológiát is egyelőre hagyományos meghajtású járművekben képzelik el, ezzel kb. 0,7 l üzemanyag megtakarítást előrevetítve 100 kilométerenként.